گلیم کوچک رومیزی که مسیر شما را مشخص می کند

قدیمی ترین گلیم کوچک رومیزی مربوط به دوره اسلامی در فسطات پیدا شد و هنوز در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می شود. این قطعات پود صورت که از نظر طرح و تکنیک شباهت زیادی به قالی های آناتولی دارد به هشتم و نهم می رسد.

قرون (Acar, Kilim-Cicim, ص 14). پس از استقرار ترک ها در آناتولی، مراکز زیادی مانند قونیه، قیصری، سیواس و آکسارای با فرش های خود به شهرت رسیدند. نمی شود ملتی که هنر فرش را می شناسد، قالی را نشناسد.

اگرچه نمونه‌ای از قالی‌های سلجوقی وجود ندارد، اما قرن سیزدهم. نقوش هندسی مشخص در قالی‌های سلجوقی قرن هفدهم حتی امروزه نیز قالی‌های بافته شده در مناطق مختلف آناتولی را زینت می‌دهد.

این به سنتی اشاره دارد که قرن ها ادامه داشته است. در واقع، مولانا سلالدین رومی اغلب در مسنوی تشبیه «مثل قالیچه قدیمی (کهنه») را به عنوان نمونه ای از بی ارزشی می آورد (مثلاً، دوبیتی 1581، 2815).

گلیم

یکی از قدیمی‌ترین حصیرهای ترکی موجود در موزه نساجی واشنگتن است. این قطعه از نوع سماق با حاشیه‌های کوفی به نقش گروه فرش هلبین به قرن پانزدهم یا شانزدهم می‌رسد. به قرن ها برمی گردد.

شانزدهم-هجدهم. برخی از قالی‌هایی که قدمت آن‌ها به قرن شانزدهم بازمی‌گردد، از نظر سبک، قالی‌های قصری نامیده می‌شوند.

اگرچه در قالی‌های بافته شده توسط مردم نقوش هندسی تلطیف شده وجود دارد، اما نقوش گیاهی در آن‌ها ترجیح داده می‌شد و به همین دلیل در قرن شانزدهم.

فرش های قصر قرن نزدیکی را نشان می دهد. در این قالی‌ها که بافت بدون نقش و نگار غیرممکن به نظر می‌رسد، در جاهایی با فشار کم و شدید پودها، خطوط منحنی به‌دست می‌آید و در برخی جاها با یک گیره، چراغ‌های جلو (عج) بسته می‌شود.

تخمین زده می شود که حداقل برخی از این قالی ها که در آن تکنیک دشواری به کار رفته است، در کارگاه های کاخ بافته شده اند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.