لوبیا چشم بلبلی در خوزستان باعث خفگی یک پیر مرد 90 ساله شد

اقدامات فرهنگی، مانند انجمن لوبیا چشم بلبلی در خوزستان و غلات، همچنین می تواند تأثیر برخی بیماری ها را کاهش دهد.

برای تقویت یا تنوع بخشیدن به مدار فرآوری، تامین مالی پروژه های بین بخشی که امکان ادغام و ارتقای دانش محلی را فراهم می کند، ضروری است، به عنوان مثال توسعه راه حل ها و سایت های اختصاص داده شده به نگهداری مناسب غلات، فرآوری و بازاریابی آنها.

اگرچه اخیراً یک چارچوب ملی بین حرفه ای برای بخش لوبیا چشم بلبلی ایجاد شده است، اما این سازمان بین حرفه ای باید تقویت شود و نماینده همه ذینفعان باشد.

در عین حال، ساختار پژوهش حول برنامه‌های چند رشته‌ای گسترده و حمایت از انتقال گسترده نتایج حاصل از آن ضروری است.

تنها اقدام در این راستا توسط تصمیم گیرندگان سیاسی و اهداکنندگان امکان توسعه این بخش لوبیا چشم بلبلی با پتانسیل بالا را برای کشورهای جنوب صحرای آفریقا، بلکه برای کشورهای جنوب اروپا که با خشکسالی فزاینده ای مواجه هستند را فراهم می کند.

لوبیا

لوبیا چشم بلبلی Vigna unguiculata (L.) Walp متعلق به خانواده Fabaceae است و یک حبوبات بذری بومی آفریقا است که اکنون تقریباً در تمام مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند.

لوبیا چشم بلبلی مهم ترین محصول حبوبات غلات در جنوب صحرای آفریقا، به ویژه در مناطق خشک تا نیمه خشک ساوانا است. کشورهای تولید کننده اصلی نیجریه و نیجر هستند که با هم نزدیک به نیمی از تولید جهانی را تشکیل می دهند.

این ماده غذایی اساسی که به روشی کارآمد مورد بهره برداری و ارزش گذاری قرار می گیرد، می تواند سدی واقعی در برابر سوء تغذیه و وابستگی به برخی محصولات مانند برنج، پروتئین های حیوانی و گندم باشد که امروزه با توجه به درگیری روسیه و اوکراین، آن ها را اندازه گیری می کنیم.

آسیب پذیری برای جمعیت های زیر صحرا لوبیا چشم بلبلی همچنین طیف گسترده ای از امکانات خوراکی را ارائه می دهد که در بیشتر موارد ناشناخته است. مثلاً با آن می توان بیش از 50 غذا از جمله پیش غذا، غذای اصلی، دسر و حتی نان درست کرد!